De statuten van onze vereniging

Iedere vereniging dient statuten te hebben. Deze statuten bevatten de grondregels van de vereniging. Alle handelingen die namens de vereniging worden verricht, moeten gebaseerd zijn op de wet of op regels die in de statuten zijn opgenomen.

In de statuten zijn in ieder geval de volgende zaken vastgelegd:

  • De naam van de vereniging en de gemeente waarin zij is gevestigd;
  • Het doel van de vereniging;
  • De verplichtingen die de leden hebben of de manier waarop die verplichtingen worden vastgesteld.
  • De manier van het bijeenroepen voor de algemene ledenvergadering.
  • Hoe het bestuur benoemd of ontslagen wordt.
  • Een vereniging is niet verplicht een jaarrekening op te stellen.

Een belangenvereniging is een rechtspersoon.

Dat betekent onder meer dat een vereniging bezittingen en schulden kan hebben en ook contracten kan afsluiten.

Om de statuten te kunnen inzien, kunt u ze hier bekijken.

Het huishoudelijk reglement

Een huishoudelijk reglement [kortweg HR of HHR] is een verzameling van regels bij (onder meer) verenigingen. Deze regels ondersteunen de statuten en concretiseren de werking van de vereniging. In tegenstelling tot de statuten is er geen externe publicatie nodig bij het wijzigen van het huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement beschrijft de dagelijkse gang van zaken. Het bevat aanvullingen en uitwerkingen van de statuten: regels, richtlijnen en afspraken, maar bijvoorbeeld ook de taken en bevoegdheden van bestuursleden. In het HR worden besluiten vastgelegd die tot stand zijn komen tijdens de Algemene Leden Vergadering [ALV]. Veranderingen zijn alleen mogelijk met instemming van een meerderheid van stemmen van aanwezige leden tijdens de ALV. Het HR voorziet o.a. in hoe leden en bestuur elkaar kunnen aanspreken. Dit is waardevol voor afwezige leden die de besluitvorming hebben gemist tijdens de ALV. Het is niet ondenkbaar dat het HR jaarlijks aangepast wordt na de laatste ALV. Het hebben van een huishoudelijk reglement is niet verplicht. Hier kunt u het huishoudelijk reglement inzien.

Algemene Ledenvergadering

Alle leden ontvangen een uitnodiging en een agenda voor het bijwonen van de Algemene Leden Vergadering [ALV]. Ook niet-leden zijn welkom maar dienen zich wel alszodanig te melden bij het bestuur om deel te kunnen nemen als aspirant-lid. Niet-leden hebben geen stemrecht in de ALV.
Tijdens de ALV worden de leden zo volledig mogelijk geïnformeerd over allerlei zaken, die in sommige gevallen eerder zijn gecommuniceerd via nieuwsbrieven en website. Aanwezige leden op de ALV kunnen gebruik maken van hun stemrecht en worden altijd in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen, kritische opmerkingen te maken en onderwerpen in te brengen voor overleg of stemming.
Het bestuur legt in de ALV verantwoording af voor alle handelingen van de afgelopen 12 maanden en geeft inzicht in de agenda en acties voor het komende jaar. Een eerder gekozen kascommissie controleert de financiën. Mogelijke werkgroepen worden opgestart met participerende verenigingsleden.

Scroll naar boven