Bedreigingen

Om de kwalitatieve leefbaarheid blijvend te beschermen in combinatie met industrieel werken in de nabijheid, verwacht de BV WSTZNRDK een duidelijke gemeentelijke visie over hoe deze – soms conflicterende – belangen naast elkaar kunnen bestaan. Een bestemmingsplan is voor de BV WSTZNRDK het ultieme instrument om die visie vast te leggen. De BV WSTZNRDK ziet bedreigingen in:

• het gemeentelijke voornemen om de harde grens [het Westenwindpad] tussen bebouwing in de stad en ongeschonden behoud van de westzijderpolder, te verleggen ten koste van de natuur.
  • de oprukkende hoogbouw vanuit de centrumontwikkeling Inverdan voor het landelijke en dorpse karakter van een groot deel van onze buurt.
  • de verdere ontwikkeling van het aangrenzende industriegebied.
  • uitbreiding van Hordijk of ontwikkeling nieuwbouw woningen op Hordijk-terrein.
  • de toename van vrachtverkeer op de Westzanerdijk.
  • [gebrek aan handhaving op] snelheden van auto’s op de Westzanerdijk en Ringweg.
  • het ontbreken van een duidelijke scheiding tussen 50 km op Aris van Broekweg en 30 km op de dijk.
  • de voorgenomen uitbreidingen van het havengebied.
  • de toegenomen overlast in geluid, geur en [fijn]stof.
  • de toename van luchtverkeer.
  • verloedering en criminaliteit als gevolg van leegstand aan de Aris van Broekweg.
  • aantasting van de natuur, het sociale karakter en de maatschappelijke betekenis van de Fronik-boerderij door de voorgenomen sloopplannen ten gunste van 3 luxe woningen.
  • het geplande fietspad dwars door het Westzijderveld, zoals beschreven in de Ruimtelijke Structuurvisie van Gemeente Zaanstad.