ZNSTD over groengebieden

ZNSTD over huidige groengebieden in de Westzanerdijkbuurt

‘’….Daarnaast zijn er groene plekken die geen of weinig structurerend karakter hebben maar die wel van belang zijn voor de groene (be)leefbaarheid. Omdat in het gehele plangebied de openbare ruimte weinig kwaliteit heeft – de buurtjes zijn stenig van karakter en parkeren bepaalt vaak het beeld van de openbare ruimte – is het behoud van structureel danwel minder structureel groen van belang voor de kwaliteit van leefbaarheid. Daarom zijn deze plekken bestemd met de bestemming ‘Groen’ waarin dus geen onderscheid gemaakt wordt tussen structureel of functioneel groen.’’

‘’ …Volkstuinen zijn van belang voor de stedelijke leefomgeving en hebben voor veel stadsbewoners een belangrijke betekenis. Vanuit die optiek is in de Nota Ruimte een verzoek aan gemeenten gedaan om volkstuinen bij herstructurering zoveel mogelijk te ontzien en de aanleg van nieuwe volkstuinen te stimuleren. De gemeente Zaanstad legt dit verzoek uit de Nota Ruimte niet naast zich neer en behoudt de volkstuinen in de stad. De volkstuinen in dit bestemmingsplan behouden dus hun huidige functie.  Een tweetal verenigingen, te weten Volkstuinvereniging Jan Vroegop en Tuinvereniging Westzanerdijk, zijn gevestigd op het volkstuinencomplex tussen de Westzanerdijk en de Ringweg. Volkstuinvereniging Jan Vroegop huurt de gronden van de gemeente. Tuinvereniging Westzanerdijk heeft de gronden in particulier eigendom verworven. Beide verenigingen hebben de gronden ingedeeld in volkstuinspercelen. ‘’
[Bron: http://www.zaanstad.nl/]

Advertenties

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )